مبانی نظری کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بیرجند

مبانی نظری کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بیرجند

مدیریت دانش شخصی
استقرار مدیریت دانش در دانشگاه
استقرار مدیریت دانش در آموزش عالی
کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی
مبانی نظری مدیریت دانش شخصی
کاربرد مدیریت دانش شخصی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
مبانی نظری کاربرد مدیریت دانش شخصی هیات علمی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی

کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ بیرجند در حوزه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنان

 

 

 

 

 

چکیده

مدیریت دانش شخصی به عنوان راهبردی مهم در بهبود کمی و کیفی فعالیت های اعضای هیأت علمی و کاربرد مؤثرتر و کارامدتر دانش در محیط های دانشگاهی توجه اندکی از سوی جامعه علمی کشور را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نحوه کاربرد مدیریت دانش شخصی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در حوزه فعالیت های آموزشی و پژوهشی آنان انجام شده است. در این پژوهش، مدیریت دانش به عنوان مجموعه ای از فرایندها شامل شکل گیری، سازماندهی، تبادل و کاربرد تعریف می شود که دانش را برای بهینه سازی و نیل به اهداف و رسالت های دانشگاه مورد استفاده قرار می‏دهد. 

 

روش این پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند بودند. تعداد نمونه 149 نفر بود که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب و مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بسته پاسخ و باز پاسخی با 77 گویه بوده که ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ارتباط بین سابقه کار و دو مؤلفه مدیریت دانش، یعنی سازماندهی و تبادل دانش به لحاظ آماری در سطح 1% معنی دار بود اما در مؤلفه های شکل گیری و کاربرد دانش این ارتباط معنی دار نبود. 

 

در تمامی مؤلفه-های مدیریت دانش، اعضای هیأت علمی با مدرک تحصیلی دکتری میانگین نمره بالاتری نسبت به اعضای هیأت علمی کارشناسی ارشد داشتند اما بررسی سطح معنی داری آزمون برای هر یک از مؤلفه ها نشان داد این برتری تنها برای تبادل و انتشار و کل مدیریت دانش در سطح 1% معنی دار بود. هم چنین یافته های پژوهش نشان داد اعضای هیأت علمی که دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارند در همه مؤلفه های مدیریت دانش (به جز تجزیه و تحلیل) و کل آن نسبت به گروهی که دانشجوی تحصیلات تکمیلی ندارند از میانگین نمره بالاتری برخوردارند ولی این تفاوت به لحاظ آماری تنها در مؤلفه تبادل و انتشار و کل مدیریت دانش در سطح 1% معنی دار بود. 

 

تفاوت در شکل گیری دانش (تولید) و میزان مدیریت دانش نیز در بین اعضای هیأت علمی دانشکده های مختلف در سطح 1% معنی دار بود اما در سایر مؤلفه های مدیریت دانش تفاوت معنی داری به لحاظ آماری بین اعضای هیأت علمی دانشکده های مختلف دانشگاه بیرجند وجود نداشت. هم چنین یافته های پژوهش نشان داد که گر چه اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند در مؤلفه های شکل گیری و سازماندهی دانش با میانگین نمره بالاتر از 3 در مقیاس لیکرت از وضعیت مناسبی برخوردار بودند ولی در مؤلفه هایی مانند تبادل و انتشار، خصوصاً در روش های گروهی، با میانگین نمره کم تر از 2 عملکرد رضایت بخشی نداشتند.

 

 

 

واژگان کلیدی:

آموزش عالی

اعضای هیأت علمی

مدیریت دانش شخصی

 

 

 

 مقدمه

دانش و مدیریت آن همیشه برای توسعه و پیشرفت در طول تاریخ اساسی و ضروری بوده است. این واقعیت به همراه تأثیر متقابل و پیچیده نیروهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری اهمیت دانش و مدیریت آن را تحکیم می نماید. از آن جایی که دانش همیشه قدرت است، امروزه هیچ تغییری در خصوص اهمیت دانش ایجاد نشده است اما تغییر در مورد چگونگی مدیریت دانش ناشی از اطلاعات انبوه و سرعت بخشیدن به تولید دانش، حتمی و ضروری است. تغییرات عمیق در دنیای ما نشانگر نیاز به تغییر شکل دانش محور نظام های کنونی در هر بخش و ایجاد فضاها و ساختارهای جدید است. اقتصاد و جامعه دانش محور نو ظهور، دانش را به عنوان پربارترین منبع و یادگیری را به عنوان پربارترین فرایند اقتصادی برجسته می کند. در نتیجه مبنای سرمایه از سرمایه های ملموس سنتی به یک سرمایه نا ملموس مانند نوآوری در کاربرد مؤثر دانش و منابع سرمایه انسانی تبدیل می شود (گورباز ، 2008). 

 

اگر چه امروزه دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و راهبردی و نیز به عنوان یک دارایی مطرح شده است، ولی ارائه محصولات و خدمات با کیفیت مناسب و اقتصادی بدون مدیریت و استفاده صحیح از این منبع ارزشمند امری سخت و در مواردی غیر ممکن است (میتال2، 2008). از نظر نوناکا3 دانش مفهومی چند وجهی با معانی چند لایه است و یکی از منابع بسیار مهم و ارزشمندی محسوب می شود که به کسب و حفظ قابلیت رقابتی بودن و مزیت های سازمان ها کمک می کند و فقط آن دسته از سازمان هایی در این مسیر رقابت حرکت خواهند کرد که بتوانند مفهوم پیچیده دانش را به  خوبی مدیریت کنند (قربانی زاده، 1387، ص144). بنابراین مدیریت دانش، در دنیای تجاری رقابتی می تواند موفقیت و پیشرفت سازمان را تضمین کند. مدیریت دانش اقدامی است که به واسطه آن دانش به شکلی قابل استفاده در دسترس قرار گرفته و مورد بهره برداری واقع می شود. به بیان دیگر، «مدیریت دانش» به این سؤال پاسخ می دهد که «چگونه می توانیم آن چه را که از قبل می دانیم، به پایگاه دانش مفید تبدیل کنیم؟» (قربانی زاده، 1387، ص 145).

 

از طرف دیگر، از آن جایی که مدیریت دانش تبدیل به ابزاری کلیدی در محیط رقابتی کسب و کار شده است، این شاخه نو ظهور علمی سعی در یافتن جایگاه خود در زمینه های آموزشی و پژوهشی دارد. نقش مهم دانشگاه به عنوان نهادی برای تفکر انتقادی، جایی که دانش به عنوان منبع ایجاد ارزش گسترش می یابد و به طور وسیعی در سراسر سازمان منتشر می شود، قابل انکار نیست در عین حال لازم است فرهنگ خلاقیت ایجاد شده و دانش از طریق روش های آموزش و یادگیری انتقال داده شود چرا که هدف هر دانشگاه تدارک محیطی است که در آن کارکنان و دانشجویان، مهارت ها، درک و ارزش های مشترک برای تحصیلات دانشگاهی را گسترش می دهند. هدف عمده دانشگاه پرورش فارغ التحصیلانی شایسته است که باید دارای قدرت تحلیل، مهارت حل مشکلات و درک میان فردی به عنوان بخشی از پیشرفت های یادگیری خود باشند و بدین وسیله به آرمان ملت در ساخت جامعه ای دانش محور کمک نمایند (محی-الدین  و همکاران، 2007).

پژوهش های انجام شده در مورد جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی نشان می دهند که هر چند و در کمال تعجب، موضوعات مربوط به مدیریت دانش در دانشگاه ها تنها در سال های اخیر مورد توجه قرارگرفته است ولی در حال حاضر این موضوعات از چشم انداز غالبی در پژوهش هایی که پیوسته در این زمینه گزارش می شوند، برخوردار است (لینتر و واردن2، 2004).

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1  مقدمه 12

2-2  تعاریف و مبانی نظری 13

2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش 13

2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش 14

2-2-3  مفهوم داده 14

2-2-4  مفهوم اطلاعات 14

2-2-5  مفهوم دانش 15

2-2-6  انواع دانش 16

2-3  معناسازی و دانش آفرینی 17

2-4  مفهوم مدیریت دانش 20

2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش 22

2-5-1  نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش 22

2-5-2  نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش 23

2-5-3  نقش مدیریت در مدیریت دانش 24

2-6  شیوه های (مؤلفه های) مدیریت دانش 24

2-7  ابعاد مدیریت دانش 27

2-7-1   مدیریت دانش سازمانی 27

2-7-2   مدیریت دانش شخصی 28

2-8  جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی 30

2-9  پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی  33

2- 10  نقش مدیریت دانش در برنامه ریزی درسی و فعالیت های آموزشی اعضای هیأت علمی 35

2- 11  مرور پیشینه پژوهش 40 

2- 12  نتیجه گیری  43 

 

فهرست منابع

الف. منابع فارسی 93

ب. منابع انگلیسی 95

 

 

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول2-1  گاه شمار مدیریت دانش 14

جدول2-2  كاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند تحقیق و پژوهش 37

جدول2-3  كاربرد و مزایای مدیریت دانش برای فرایند ایجاد برنامه درسی 38

جدول2-4  كاربرد و مزایای مدیریت دانش برای خدمات دانشجویان و فارغ التحصیلان 39

 

 

 

 

فهرست نمودارها

نمودار 2-1  چرخه دانش سازی بارتون 18

نمودار 2-2  چرخه تکاملی دانش شخصی 19

نمودار 2-3  چرخه دانش شخصی 19

نمودار 2-4  فرایند كلی دانش آفرینی در دانشگاه ها 20

نمودار 2-5  چرخه مؤلفه های مدیریت دانش 26

نمودار 2-6  طراحی ابتکارات مدیریت دانش 32

 

 

عوامل تشدید کننده اعتیاد و بررسی عوامل مختلف در پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر مذهب

عوامل تشدید کننده اعتیاد و بررسی عوامل مختلف در پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر مذهب کلمات کلیدی : پایان نامه علل گرایش به اعتیاد علل گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد علل و عوامل گرایش به اعتیاد عوامل تشدید…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین کلمات کلیدی : مبانی نظری اوقات فراغت معلمین دانلود مبانی نظری اوقات فراغت معلمین پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین دانلود پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین پیشینه داخلی اوقات فراغت معلمین پیشینه خارجی…

پاورپوینت بررسی سقف تیرچه و بلوک

پاورپوینت بررسی سقف تیرچه و بلوک پاورپوینت بررسی سقف تیرچه و بلوک بررسی سقف تیرچه و بلوک تحقیق بررسی سقف تیرچه و بلوک مقاله بررسی سقف تیرچه و بلوک اجزای تشکیل دهنده سقف تیرچه و بلوک تیرچه تیرچه خرپایی تیرچه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 16

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری 16 مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه مدیریت ارتباط با مشتری دانلود مبانی نظری مدیریت ارتباط با مشتری پیشینه تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری ادبیات نظری مدیریت ارتباط با مشتری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیاده سازی سیستم های سازمانی 97 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیاده سازی سیستم های سازمانی 97 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری پیاده سازی سیستم های سازمانی دانلود مبانی نظری پیاده سازی سیستم های سازمانی پیشینه تحقیق پیاده سازی سیستم های سازمانی ادبیات نظری پیاده…

ماهیت شادمانی در دین و روانشناسی و بررسی مولفه های تشکیل دهنده شادمانی

ماهیت شادمانی در دین و روانشناسی و بررسی مولفه های تشکیل دهنده شادمانی کلمات کلیدی : مولفه های تشکیل دهنده شادمانی عوامل موثر بر شادی و شادمانی اثرات شادی از منظر روان شناسی عوامل شادی دنیوی از نظر آیات و…

پیشینه بورس و قرارداد اختیار معامله در ایران و جهان

پیشینه بورس و قرارداد اختیار معامله در ایران و جهان تاریخچه بورس اوراق بهادار در جهان تعریف و تاریخچه ای از اوراق مشتقه تعریف و تاریخچه ای از بورس اوراق بهادار تعریف و تاریخچه از قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد…

پرسشنامه فرسودگی شغلی

پرسشنامه فرسودگی شغلی کلمات کلیدی : پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش doc پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (mbi) دانلود پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ تفسیر پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش…

حسابرسی و نقش های اقتصادی و اجتماعی آن

حسابرسی و نقش های اقتصادی و اجتماعی آن حسابرسی و نقش های اقتصادی و اجتماعی آن دانلود پایان نامه حسابرسی جایگاه حسابرسی فلسفه حسابرسی حسابرسی عملکرد دانلود پایان نامه حسابداری دانلود پایان نامه رشته حسابداری رفتن به سایت اصلی دانلود…

ارزیابی توانایی مدل های داده کاوی در پیش‌بینی قیمت سهام

ارزیابی توانایی مدل های داده کاوی در پیش‌بینی قیمت سهام تخمینگر بردار پشتیبان تخمینگرحداقل درجه مدل شبکه عصبی –فازی مدلهای داده کاوی پیش بینی قیمت سهام پیش بینی قیمت سهام با مدلهای داده کاوی ارزیابی توانایی مدلهای داده کاوی در…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری هوش اجتماعی 64 صفحه

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری هوش اجتماعی 64 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش اجتماعی مبانی نظری هوش اجتماعی پیشینه تحقیق هوش اجتماعی پیشینه داخلی هوش اجتماعی پیشینه خارجی هوش اجتماعی پیشینه پژوهش هوش اجتماعی پیشینه…

كنترل موجودی انبار شركت محصولات كاغذی لطیف(کامل و آپدیت شده)

كنترل موجودی انبار شركت محصولات كاغذی لطیف(کامل و آپدیت شده) دانلود پایان نامه انبار انبارداری كنترل موجودی انبار بررسی كنترل موجودی انبار شركتها دانلود پایان نامه مدیریت انبارداری دانلود پایان نامه كنترل موجودی انبار كنترل موجودی انبار شركت محصولات كاغذی…

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته شیمی با عنوان سیالات انتقال گرمایی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته شیمی با عنوان سیالات انتقال گرمایی گاز‌های متداول به عنوان سیالات انتقال گرمایی سیالات نمك‌های مذاب آب و آب نمک به عنوان محیط انتقال گرما سیالات انتقال گرمایی سیستم‌های مبدل گرمایی سیالات انتقال گرمای ارگانیك…

زندگی نامه و عملکرد سیاسی آموزگار

زندگی نامه و عملکرد سیاسی آموزگار زندگی نامه سیاسی آموزگار عملکرد سیاسی آموزگار نقش و عملکرد آموزگار در حزب رستاخیز سوابق حزبی آموزگار مناصب اداری آموزگار پیش از تصدی مقام نخست وزیری سوابق آموزگار پیش از تصدی مقام نخست وزیری…

پروژه انتقال حرارت

پروژه انتقال حرارت پروژه انتقال حرارت سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل دانلود مقالات رشته مکانیک فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مکانیک دانلود مقاله و تحقیق مکانیک انتقال حرارت رفتن…

استانداردها و معیارهای فنی طراحی ساختمان های اداری و آموزشی

استانداردها و معیارهای فنی طراحی ساختمان های اداری و آموزشی طراحی معماری شهرکهای دانشجویی طراحی معماری ساختمان های آموزشی معیارهای فنی طراحی ساختمان های اداری و آموزشی استانداردهای فنی طراحی ساختمان های اداری و آموزشی شناخت استانداردهای فضا در طراحی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تعهد هویت

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تعهد هویت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تعهد هویت مبانی نظری تعهد هویت پیشینه تحقیق تعهد هویت پیشینه داخلی تعهد هویت پیشینه خارجی تعهد هویت پیشینه پژوهش تعهد هویت پیشینه نظری تعهد هویت…

پاورپوینت طراحي برنامه نظام يافته ( فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان)

پاورپوینت طراحي برنامه نظام يافته ( فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان) پاورپوینت فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان پاورپوینت فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان با عنوان طراحي برنامه نظام يافته فصل ششم کتاب سيستمهاي اطلاعات…

ارزیابی ارتباط بین فرسودگی شغلی و حمایت شغلی از دیدگاه پرستاران

ارزیابی ارتباط بین فرسودگی شغلی و حمایت شغلی از دیدگاه پرستاران کلمات کلیدی : حمايت شغلي پرستاران پایان نامه حمایت شغلی فرسودگی شغلی کارکنان فرسودگي شغلي در كاركنان حمايت شغلي از ديدگاه پرستاران پایان نامه فرسودگی شغلی کارکنان رابطه بین…

تاثیر اجرای سامانه HRM در ارزشیابی عملکرد کارمندان سازمان

تاثیر اجرای سامانه HRM در ارزشیابی عملکرد کارمندان سازمان مدیریت منابع انسانی ارزشیابی عملكرد كاركنان نقش اجرای سامانه HRM در ارزشیابی عملکرد تاثیر اجرای سامانه HRM در ارزشیابی عملکرد کارمندان سازمان نقش اجرای سیستم مدیریت منابع انسانی در ارزشیابی عملکرد…

مدیریت دارایی و بدهی

مدیریت دارایی و بدهی ریسک پذیری ریسک نقدینگی مدیریت دارایی مدیریت بدهی دانلود مقالات رشته حسابداری دانلود مقالات حسابداری دانلود مقاله مدیریت دارایی و بدهی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته حسابداری مدیریت دارایی و بدهی     مقدمه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زنجیره تامین

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت زنجیره تامین مبانی نظری زنجیره تامین دانلود مبانی نظری زنجیره تامین پیشینه زنجیره تامین پیشینه تحقیق زنجیره تامین ادبیات نظری زنجیره تامین فصل دوم پایان نامه زنجیره تامین مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ابعاد ارزش ویژه برند

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش ابعاد ارزش ویژه برند مبانی نظری ارزش ویژه برند پیشینه ارزش ویژه برند دانلود مبانی نظری ارزش ویژه برند پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند ادبیات نظری ارزش ویژه برند فصل دوم پایان نامه ارزش ویژه…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری عملکرد شغلی

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری عملکرد شغلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عملکرد شغلی مبانی نظری عملکرد شغلی پیشینه تحقیق عملکرد شغلی پیشینه داخلی عملکرد شغلی پیشینه خارجی عملکرد شغلی پیشینه پژوهش عملکرد شغلی پیشینه نظری عملکرد…

بررسی مفهومی کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی با تاکید بر شاخصها و استراتژیهای بهبود

بررسی مفهومی کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی با تاکید بر شاخصها و استراتژیهای بهبود کیفیت زندگی کاری doc عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران بررسی کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی روشها و…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *