مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع
مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
پیشینه نظری مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
چارچوب نظری مدیریت کیفیت جامع

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع و فراگیر می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت کیفیت جامع در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008).

 

 

 

تاریخچه مدیریت کیفیت جامع:

مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می­کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد، شوهارت معتقد بود كه نوسانات در تمام مراحل تولید كالا وجود دارد و می توان دلیل آن را از طریق استفاده از علم آمار بررسی ونسبت به پائین آوردن این نوسانات، و در نتیجه بهبود محصولات تولیدی اقدام كرد. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی» منتشر کرد. شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، تکنیک­های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود(زانگ،1997).

 

در سال 1935 آماردان انگلیسی به نام پیرسون کتاب خود را تحت عنوان کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیت های صنعتی و کنترل کیفیت منتشر کرد. در سال 1951 دکتر فیگنبام کتابی تحت عنوان کنترل کیفیت فراگیر منتشرکرد. در این کتاب او به جای کنترل کیفیت آماری از کنترل کیفیت فراگیر سخن به میان آورد. در سال 1954 جوزف جوران اهیمت درگیر نمودن تمام بخش­ها در پیگیری امر کفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول به ژاپنی یادآوری نمود. در سال 1962 ایشی کاوا ایده و تفکرات جوران و فیگنبام را بسط داد و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت کنندگان برون داده های داخل سازمان هستند. علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. در اواخر دهه 1970 آمریکایی ها و اروپایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازر جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت خود بر آمدند.

 

 

در سال 1987 آمریکا در مقابل جایزه دمینگ جایزه ای را به نام مالکوم بالدریج ابداع کردند. این جایزه برای معرف شرکت هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت جامع دست یافته­اند، طراحی شده است.دمینگ 14 اصل را به عنوان داروی شفابخش اقتصاد و صنایع بیمار آن زمان مطرح نمود که در صورت به کارگیری صحیح و توجه به فرهنگ سازمان می توان بخش زیادی از مشکلاتی را که در جهت اتقای کیفیت و کاهش ضایعات وجود دارد، برطرف نمود. علاوه بر دکتر دمینگ افرادی نظر جوزف جوران، فیلیپ کرازبی، ایشی کاوا و … در گسترش و توسعه مدیریت کیفیت و روند تکامل کنترل کیفیت فراگیر نقش بسزایی ایفا کرده اند (زانگ، 1997).

 

 

 

مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM)

واژه TQM از سه کلمه Total (فراگیر)،Quality  (کیفیت) و Manegment (مدیریت) تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه “Total” به این معناست که TQM همه افراد و همه امور سازمان را در بر می­گیرد. واژهQuality”” به معنی ارائه آنچه مورد نیاز و انتظار مشتریان است و واژه “Manegement” یعنی کیفیت در سازمان مدیریت می شود، نه اینکه تنها به وسیله بازرسی و کنترل، نگهداری و حفظ گردد (آقایی، 1379).

می توان گفت مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که بررسی می کند تا همه وظایف سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مهندسی، تولید و خدمت به مشتری) را یکپارچه نماید و به برطرف کردن نیازهای مشتریان و اهداف سازمان متمرکز می باشد(هاشمی،2008). وینی با بررسی نظرات مختلف، عناصر اساسی و عمده تشکیل دهنده TQM را شامل مشتری گرایی، تعهد مدیریت عالی، استفاده از فنون و ابزارهای مدیریت کیفیت، آموزش های آکادمیک و سازمانی، مشارکت و انجام کارتیمی، ارزیابی و بازخورد و تغییر فرهنگ می داند(وینی[1]،2007). هیلستن و کلیفسجو[2]، TQM را به عنوان یک سیستم مدیریتی دائما در حال تحول شامل ارزش ها، شیوه ها و ابزار، با هدف افزایش رضایت مشتری داخلی و خارجی با مقدار کم منابع تعریف کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت 70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو 71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

 

والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند تا رفتار کودک خود را تغییر دهند

والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند تا رفتار کودک خود را تغییر دهند رفتار کودک تربیت کودک اختلال بیش فعالی دانلود مقاله والدین چه کارهایی می توانند انجام دهند تا رفتار کودک خود را تغییر دهند سیستم همکاری در…

پاورپوینت بررسی اثرات کاربرد جوش شیرین در عمل آوری پخت نان

پاورپوینت بررسی اثرات کاربرد جوش شیرین در عمل آوری پخت نان پاورپوینت بررسی اثرات کاربرد جوش شیرین در عمل آوری پخت نان اثرات سوء مصرف جوش شیرین بر کیفیت نان طرز تهیه خمیر ترش سنتی ویژگیهای کاربرد خمیر ترش اثرات…

رابطه بین فاصله قدرت و رهبری معنوی مدیران

رابطه بین فاصله قدرت و رهبری معنوی مدیران فاصله قدرت در سازمان فاصله قدرت هافستد شاخص فاصله قدرت سبک رهبری معنوی پیش بینی سبک رهبری معنوی رابطه فاصله قدرت و سبک رهبری معنوی رهبری معنوی در سازمان های آموزشی سبک…

پروپوزال تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی

پروپوزال تعیین عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در بانک کشاورزی پروپوزال مدیریت دانش مدیریت دانش در بانک استقرار مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در بانک عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش پروپوزال عوامل…

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان برنامه ریزی جامع منابع انسانی شهرداری (مطالعه موردی:شهرداری منطقه 22)

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان برنامه ریزی جامع منابع انسانی شهرداری (مطالعه موردی:شهرداری منطقه 22) منابع انسانی برنامه ریزی جامع منابع انسانی شهرداری منطقه 22 برنامه ریزی جامع منابع انسانی شهرداری برنامه ریزی جامع منابع انسانی شهرداری منطقه…

بررسی تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل

بررسی تطبیقی قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی و حقوق بین الملل قاچاق انسان در حقوق ایران قاچاق انسان در حقوق بین الملل قاچاق انسان در قانون مجازات اسلامی قاچاق انسان در پروتكل الحاقی به كنوانسیون پالرمو پایان نامه قاچاق…

انواع سیستم جریان مستقیم ولتاژ بالا

انواع سیستم جریان مستقیم ولتاژ بالا دانلود مقاله سیستم HVDC دانلود مقاله انواع سیستمهای HVDC سیستم جریان مستقیم ولتاژ بالا انواع سیستم جریان مستقیم ولتاژ بالا دانلود مقالات برق دانلود مقالات مهندسی برق رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته…

دانلود پایان نامه با موضوع سرسختی روانشناختی

دانلود پایان نامه با موضوع سرسختی روانشناختی کلمات کلیدی : پایان نامه سرسختی دانلود پایان نامه سرسختی پایان نامه سرسختی روانشناختی پایان نامه در مورد سرسختی روانشناختی پایان نامه با موضوع سرسختی روانشناختی دانلود پایان نامه سرسختی روانشناختی پایان نامه…

ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) جهت پیاده سازی استراتژی های مرکزآموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری

ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن (BSC) جهت پیاده سازی استراتژی های مرکزآموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری عملکرد سازمانی ارزیابی عملکرد مدل کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن پیاده سازی استراتژی های…

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنیدگی 122 صفحه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنیدگی 122 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تنیدگی مبانی نظری تنیدگی پیشینه تحقیق تنیدگی پیشینه داخلی تنیدگی پیشینه خارجی تنیدگی پیشینه پژوهش تنیدگی پیشینه نظری تنیدگی ادبیات نظری تنیدگی چارچوب نظری…

بررسی فقهی و عرفی محاربه و ارکان جرم آن

بررسی فقهی و عرفی محاربه و ارکان جرم آن محاربه در فقه محاربه در عرف مفاهیم مشابه محاربه عناصر تشکیل دهنده جرم محاربه دانلود پایان نامه محاربه محاربه در قانون مجازات اسلامی 1392 محاربه در قانون مجازات اسلامی جدید مجازات…

عوامل ضروری و پیامدهای ناشی از تعهد سازمانی

عوامل ضروری و پیامدهای ناشی از تعهد سازمانی کلمات کلیدی : پيامدهاي تعهد سازماني مدل های تعهد سازمانی نظریه های تعهد سازمانی تعهد سازمانی و تعاریف آن تعریف مفهومی تعهد سازمانی تعریف عملیاتی تعهد سازمانی تحقیق کامل در مورد تعهد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری فراشناختی 40 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری فراشناختی 40 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه راهبردهای یادگیری فراشناختی مبانی نظری راهبردهای یادگیری فراشناختی پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری فراشناختی پیشینه داخلی راهبردهای یادگیری فراشناختی پیشینه خارجی راهبردهای یادگیری فراشناختی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش اخلاقی مدیران 50 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش اخلاقی مدیران 50 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هوش اخلاقی پیشینه تحقیق هوش اخلاقی فصل دوم پایان نامه هوش اخلاقی مدیران مبانی نظری هوش اخلاقی مدیران پیشینه تحقیق هوش اخلاقی مدیران پیشینه داخلی…

بررسی آلودگی منابع آبی با تاکید بر جلبکهای سبز آبی

بررسی آلودگی منابع آبی با تاکید بر جلبکهای سبز آبی تیمار آبی دانلود پایان نامه سیانوفیت سموم آبی روشهای تیمار آبی دانلود پایان نامه سموم سیانوباكتر بررسی آلودگی منابع آبی با تاکید بر جلبکهای سبز آبی رفتن به سایت اصلی…

پاورپوینت بنچ مارکینگ (Benchmarking)

پاورپوینت بنچ مارکینگ (Benchmarking) پاورپوینت بنچ مارکینگ (Benchmarking) مفهوم بنچ مارکینگ (Benchmarking) استفاه از روش الگو برداری (Benchmarking) تعاریف Benchmarking مزایای اجرای روش بنچ مارکینگ معایب اجرای روش بنچ مارکینگ چرا باید بنچ مارک کنیم؟ چه زمانی بنچ مارک کنیم؟…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد مشتری به برند

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد مشتری به برند کلمات کلیدی : مبانی نظری تعهد مشتری به برند فصل دوم پایان نامه تعهد مشتری به برند دانلود مبانی نظری تعهد مشتری به برند پیشینه تحقیق تعهد مشتری به برند پیشینه…

ضمانت اجرای قرارداد اختیار معامله

ضمانت اجرای قرارداد اختیار معامله پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله چیست؟ مفهوم قرارداد اختیار معامله اجرای قرارداد اختیار معامله ضمانت اجرای قرارداد اختیار معامله در بازار بورس رفتن به سایت اصلی اجرای مفاد هر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تمرین هوازی 52 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تمرین هوازی 52 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تمرین هوازی مبانی نظری تمرین هوازی پیشینه تحقیق تمرین هوازی پیشینه داخلی تمرین هوازی پیشینه خارجی تمرین هوازی پیشینه پژوهش تمرین هوازی پیشینه نظری…

بررسی و تحلیل درایوهای تراكشن جریان مستقیم و القایی

بررسی و تحلیل درایوهای تراكشن جریان مستقیم و القایی درایوهای تراكشن جریان القایی سیستم های تراكشن الكتریكی درایوهای تراكشن جریان مستقیم دانلود پایان نامه رشته الكترونیک دانلود پایان نامه الكترونیک بررسی و تحلیل درایوهای تراكشن جریان مستقیم و القایی رفتن…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه طلاق

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه طلاق کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه طلاق مبانی نظری طلاق پیشینه تحقیق طلاق پیشینه داخلی طلاق پیشینه خارجی طلاق پیشینه پژوهش طلاق پیشینه نظری طلاق ادبیات نظری طلاق چارچوب نظری طلاق…

حمایت های کیفری در قبال زنان بزه دیده از خشونت و جرایم جنسی

حمایت های کیفری در قبال زنان بزه دیده از خشونت و جرایم جنسی کلمات کلیدی : خشونت علیه زنان عوامل خشونت علیه زنان خشونت علیه زنان در ایران ضرورت تحقیق خشونت علیه زنان راههای پیشگیری از خشونت علیه زنان دانلود…

پرسشنامه عوامل موثر بر حفظ مشتریان (رضایت،تعهد و اعتماد مشتریان)

پرسشنامه عوامل موثر بر حفظ مشتریان (رضایت،تعهد و اعتماد مشتریان) پرسشنامه حفظ مشتریان پرسشنامه عوامل موثر بر حفظ مشتریان دانلود پرسشنامه عوامل موثر بر حفظ مشتریان پرسشنامه استاندارد عوامل موثر بر حفظ مشتریان پرسشنامه رضایت مشتریان پرسشنامه تعهد مشتریان پرسشنامه…

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی هوش مصنوعی مقاله هوش مصنوعی تحقیق هوش مصنوعی پژوهش هوش مصنوعی پروژه هوش مصنوعی رفتن به سایت اصلی تاریخچه هوش مصنوعی q q1943، مک کولوچ و والتر پيتز: ارايه مدل نرون مصنوعي بيتي( دو حالته) قابل يادگيري به…

رتبه بندی اعتباری مشتریان حقوقی بانک پارسیان

رتبه بندی اعتباری مشتریان حقوقی بانک پارسیان ریسک اعتباری اعتبار سنجی شبکه عصبی GMDH رگرسیون لاجیت وپروبیت دانلود مقالات كارشناسی ارشد رشته اقتصاد رتبه بندی اعتباری مشتریان حقوقی بانک پارسیان دانلود مقالات كارشناسی ارشد اقتصاد دانلود مقالات ارشد اقتصاد دانلود…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *