مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی 89 صحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی 89 صحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت مشارکتی
مبانی نظری مدیریت مشارکتی
پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
پیشینه داخلی مدیریت مشارکتی
پیشینه خارجی مدیریت مشارکتی
پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی
پیشینه نظری مدیریت مشارکتی
ادبیات نظری مدیریت مشارکتی
چارچوب نظری مدیریت مشارکتی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت مشارکتی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت مشارکتی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

كاركنان هر سازمان به دلیل داشتـن نظـریات ، افـكار و خـلاقیت ها با ارزش ترین سرمایه به حـساب می آیند طبیعتا در جهان امروز آنچه كه بیش از همه دارای اهمیت است نیروی انسانی است . به طوری كه اقتصاد دانان معتقدند آنچه در نهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یك سازمان و جامعه را تعیین می كند منابع انسانی آن است نه سرمایه یا منایع مادی دیگر . این منابع انسانی هستند كه سرمایه ها را متراكم می سازند، از منابع طبیعی بهره برداری می كنند ، سازمان های اداری ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی را به وجود می آورند و توسعه را پیش می برند ( جعفری قوشچی، 1380،75 ) 

 

 

 

شكل استبدادی و كلاسیك اداره كردن از آغاز سازماندهی نهادهای سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی توسط مردم به حیات خود ادامه داده است . در این نظام قدرت و حقوق حاكمیت در دست گروه كوچكی است كه اعضای آن بر دیگران اعمال قدرت می كنند . به همین  خاطر امروزه سازمان ها تحت عناوین گوناگونی در پی تغییر آفرینی و نوآوری هستند . برخی در پی بهبود بخشیدن به راهبردها ، بینش ها یا ارزش ها هستند و بعضی طرفدار مداخله كارمند در تصمیم ها و بعضی خواهان مدیریت با كیفیت كلی می باشند ( مك لگان و كرسیتونل ،1377،215 ) به هر حال مشاركت انسان در سرنوشت خویش یك اصل و نیز نیازی فطری است كه از بدو خلقت انسان وجود داشته و همواره نیز وجود خواهد داشت . بر پایه همین اصل است كه دامنه این نوع نیاز هر روز گسترده تر می شود و ابعاد دیگر زندگی را در بـر می گیرد ( زارعی ،1379،59 )نظـام مشـاركـت می تواند به سرمایه انسانی متناسب با خصوصیات و روحیات او هویت ببخشد تا به این سرمایه با ارزش تنها به عنوان ابزاری جهت نیل به اهداف سازمان نگریسته نشود . 

 

 

 

مدیریت مشاركتی عبارت است از به وجود آوردن فضا و نظامی توسط مدیریت كه تمام كاركنان ، مشتریان و پیمانكاران یك سازمان در روند تصمیم گیری و حل مسائل و مشكلات سازمان با مدیریت همكاری و مشاركت كنند . تاكید اصلی این نوع مدیریت بر همكاری و مشاركت داوطلبانه كاركنان ، مشتریان و پیمانكاران است و می خواهد از ایده ها ، پیشنهادات ، ابتكارات و خلاقیت ها و توان فنی و تخصصی آنها در حل مسائل و مشكلات سازمان در جهت بهبود مستمر فعالیت های سازمان استفاده كند ( روشندل ،1381،151 ) 

 

 

 

مدیریت مشاركتی راهی است برای مبـارزه با بـوروكـراسی ، ضـرورتـی است ناشی از رشد اندازه سازمان های اقتصادی – اجتماعی در جوامع صنعتی ، نیازی است برای همكاری شبكه ای در جوامع فراصنعتی ، راه حلی است برای وحدت مجدد در جوامعی كه برژایه جدایی ، انزوا و عدم ارتباط بنا شده اند و بالاخره پاسخی منطقی به شرایط و چالش های امروزی است . 

اهمیت مدیریـت مشاركتی تا بدان حدی است كه یك دهه پیش صاحبنـظران از جمله “لی پرستون1 ” و ” جیمزپست2 ” آن را « سومین انقلاب در مدیریت » نام نهاده اند؛ نخستین انقلاب پدید آمدن سلسله مراتب سازمانی و دومین انقلاب جـدایی مدیـریت از مالـكیت و حـرفـه ای شـدن مـدیریت بوده است ( روشندل ، 1381 ) ، نتایج تحقیقات و تجربیات پژوهشگران نشان می دهد كه مشاركت سبب افزایش بازدهی ، اثر بخشی ، بالا رفتن كیفیت ، كاهش تعارض و افزایش تفاهم میان رئیس و مرئوس ، كاهش مقاومت های منفی نظیر غیبت ، تاخیر و كم كاری ، افزایش انگیزش و تعهد كاركنان می شود كه در نهایت منجر به بهره وری سازمانی می گردد . 

 

 

 

 

 

سیر تکوین مدیریت مشارکتی

مشارکت در اداره امور از دیرباز که گروه ها وسازمان های انسانی به وجود آمدند مورد توجه بوده است ، لذا پدیده نوینی در مدیریت تلقی نمی شود . در طول تاریخ از اصل مشارکت پیروی شده است و برخی مکاتب تاکید خاصی بر آن داشته اند . مشارکت یک مفهوم قدیمی است که در اداره امور عمومی و برخی افکار مذهبی نیز ریشه دارد . برای نمونه ، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان  ” شورا  ” مورد توجه جدی قرار گرفته است . قرآن کریم تصمیم گیرندگان را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارد بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند ( شیخ ، 1381 ) .

 

 

پیدایش نظریه های کلاسیک که بر ساختار ، تخصص گرایی ، عقلانی بودن و نظم و ترتیب در سازمان ها تاکید می کرد موجب بروز تضادهایی بین فلسفه کلاسیک با روح و روان انسانی گشت و همین عامل سبب شد توجه اندیشمندان به روابط انسانی معطوف گردد . در سال 1972 التون مایو و همکارانش تلاش کردند میان شرایط کاری و بهره وری رابطه ای برقرار نمایند(اوبرایان ،1984 ) . با این مطالعات بود که اهمیت مدیریت مشارکتی برجسته تر شد و پس از مدتی، با تاکید بر جنبه های اجتماعی گروه های کار ، مکتب جدیدی به نام  “روابط انسانی ” پایه گذاری شد که سعی می کرد بر مشارکت واقعی پای فشارد و آن را تبلیغ کند .

 

 

اندیشه مدیریت مشارکتی را ابتدا مولفان و محققان امریکایی مطرح کردند و برای اولین بار در ژاپن مورد انتقاد قرار گرفت و از آنجا به سازمان های تجاری اروپا و امریکا راه یافت . مدیریت مشارکتی با کار اندیشمندانی چون ارجریس (1975 ) ، مک گریگور(1960 )،لیکرت(1961)،هرزبرگ (1968 ) و لاولر (1986 )رو به رشد نهاد و با اشکال و عناوین مختلف ، نظیر مدیریت بر مبنای هدف ، نظام پیشنهادها، گروه های بهبود کیفیت و گروه های خودگردان به حیات خود ادامه داد . پیام اصلی تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شد این بود که مدیریت مشارکتی شامل یک تغییر از سبک کنترل گرا به سبک مشارکت گراست( پارسی ،1383 )

 

 

به هر حال مدیریت مشارکتی یکی از عناصر نظریه کلاسیک و شکل توسعه یافته سیستم های مدیریتی قبلی می باشد . نظریه های سازمانی و مدیریتی مختلفی در طول سال ها با تاکید بر تصمیم گیری مشارکتی شکل گرفته اند که مهم ترین آنها شامل مدیریت کیفیت فراگیر ( گرانت و همکاران ، 1992 ) ، یادگیری سازمانی (داگسون ، 1993 )، نظریه قدرت دهی ( براون و  لاولر،1992 ) و دموکراسـی صنعتی ( دوبر ،1992 ) است . 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم:چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی

ادبیات نظری مدیریت مشاركتی 

–مشاركت 

–مفهوم مشاركت و مدیریت مشاركتی 

–سیر تكوین مدیریت مشاركتی 

–سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشاركتی در ایران 

–مبانی فكری مشاركت 

–اهداف مدیریت مشاركتی 

–انواع مشاركت 

–پیش نیازهای مشاركت 

— درجات مشاركت 

— درجات مشاركت و سلسله مراتب نیازها 

— عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشاركتی 

— ویژگی های افراد و سازمان مشاركت جو 

— مهارت های لازم برای مدیریت مشاركتی 

–فرهنگ مدیریت مشاركتی 

— ابعاد مشاركت 

–سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشاركتی 

— اهرم های ضروری برا ی حركت به سوی مدیریت مشاركتی 

— برنامه ها و فنون مدیریت مشاركتی 

— مهندسی مجدد سازمان ها و مشاركت             

— الگوی مشاركت فراگیر                                    

— عملکرد مدیریت مشاركتی         

— نقش مدیریت مشاركتی در افزایش اثر بخشی كاركنان 

— مزایای مدیریت مشاركتی 

— دیدگاههای موافقان و مخالفان مشاركت  

— پیش فرضهای نادرست درباره مشاركت كاركنان              

— موانع مشاركت از دیدگاه دانش مدیریت       

— موانع فرهنگی مشاركت                                                              

— موانع مشاركت در بخش دولتی                   

— روش های غلبه نمودن بر موانع مشاركتی            

 

بخش دوم: پیشینه تحقیق در مورد مدیریت مشارکتی

 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده

 چهارچوب نظری تحقیق 

منابع

آزادی اطلاعات و حریم شخصی

آزادی اطلاعات و حریم شخصی حق حریم آزادی اطلاعات حریم خصوصی رابطه حریم خصوصی و آزادی دانلود پایان نامه کارشناسی رشته حقوق آزادی اطلاعات و حریم خصوصی دانلود پایان نامه حقوق خرید پایان نامه حقوق آزادی اطلاعات و حریم شخصی…

فصل دوم پایان نامه بازاریابی الکترونیکی

فصل دوم پایان نامه بازاریابی الکترونیکی کلمات کلیدی : مبانی نظری بازاریابی الکترونیکی پیشینه تحقیق بازاریابی الکترونیکی پیشینه داخلی بازاریابی الکترونیکی پیشینه خارجی بازاریابی الکترونیکی پیشینه پژوهش بازاریابی الکترونیکی پیشینه نظری بازاریابی الکترونیکی ادبیات نظری بازاریابی الکترونیکی چارچوب نظری بازاریابی…

سبک امپرسیونیسم

سبک امپرسیونیسم پل سزان ونسان ونگوگ سبک‌ هنری سبک دریافت‌گری سبک امپرسیونیسم دانلود پایان نامه رشته هنر و نقاشی بررسی سبکهای هنری دانلود پایان نامه هنر و نقاشی خرید پایان نامه هنر و نقاشی رفتن به سایت اصلی دانلود پایان…

نکات مهم در مصاحبه های استخدامی

نکات مهم در مصاحبه های استخدامی مصاحبه استخدامی سوالات گزینش آزمون رفتن به سایت اصلی بسیاری از شرکت کنندگان در مصاحبه ها و استخدامی ها از اطلاعات  کافی برخوردارند اما بدلیل عدم آشنایی با نحوه مصاحبه و آزمونها و سوالات…

تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز

تاثیر کیفیت درک شده و اعتبار برند بر ابعاد ارزش ویژه برند سبز اعتبار برند کیفیت درک شده برند ارزش درک شده برند سبز ابعاد ارزش ویژه برند سبز عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز تاثیر اعتبار برند بر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی مبانی نظری اضطراب اجتماعی ادبیات نظری اضطراب اجتماعی چارچوب نظری اضطراب اجتماعی فصل دوم پایان نامه اضطراب اجتماعی دانلود مبانی نظری اضطراب اجتماعی پیشینه اضطراب اجتماعی پیشینه تحقیق اضطراب اجتماعی پیشینه داخلی اضطراب…

جرایم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی جدید 1392

جرایم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی جدید 1392 جرایم حدی حدود در فقه جرایم حدی چیست جرایم حدی مستوجب اعدام تعریف جرایم حدی انواع جرایم حدی جرایم مستوجب حد جرایم حدی در قانون جدید جرایم حدی در قانون مجازات…

ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش

ارزیابی ارتباط فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش پایان نامه فرهنگ سازمانی پایان نامه مدیریت ‌دانش پیاده سازی مدیریت دانش در ارتش رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت ‌دانش پیاده سازی مدیریت دانش در نیروهای مسلح رابطه فرهنگ سازمانی و پیاده…

ارائه روشی تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد و کارایی شرکت های گاز

ارائه روشی تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد و کارایی شرکت های گاز ارزیابی عملکرد شهرکهای صنعتی ارزیابی عملکرد سازمانی چیست ارزیابی عملکرد سازمان چیست ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی پایان نامه…

بررسی عملکرد دستگاه های بی خطرساز در بیمارستان های شهر بهبهان

بررسی عملکرد دستگاه های بی خطرساز در بیمارستان های شهر بهبهان دستگاه های بی خطرساز بررسی عملکرد دستگاه های بی خطرساز اتوکلاو بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی شهرستان بهبهان پسماندهای بیمارستانی بیمارستان شهیدزاده بهبهان بیمارستان فریده بهبهانی بیمارستان تامین اجتماعی بهبهان…

کاربرد کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم مدیریت استراتژیک

کاربرد کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم مدیریت استراتژیک سیستم مدیریت استراتژیک روش‌های نوین سنجش عملکرد سازمان‌ها كپلن و نورتون برنامه‌ریزی استراتژیک ارزیابی متوازن مدل ارزیابی متوازن کارت امتیازی متوازن رفتن به سایت اصلی کاربرد کارت امتیازی متوازن به عنوان…

پرسشنامه بررسی ارتباط میان تفویض اختیار و نوآوری با بهره وری شغلی کارکنان

پرسشنامه بررسی ارتباط میان تفویض اختیار و نوآوری با بهره وری شغلی کارکنان پرسشنامه بهره وری شغلی پرسشنامه بهره وری شغلی کارکنان پرسشنامه تفویض اختیار و نوآوری رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه  رشته مدیریت پرسشنامه بررسی ارتباط میان تفویض اختیار و…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلالات رفتاری

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلالات رفتاری کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلالات رفتاری مبانی نظری اختلالات رفتاری پیشینه تحقیق اختلالات رفتاری پیشینه داخلی اختلالات رفتاری پیشینه خارجی اختلالات رفتاری پیشینه پژوهش اختلالات رفتاری پیشینه نظری…

بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 3

بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 3 دانلود پایان نامه انبار دانلود پایان نامه انبارداری دانلود پایان نامه مدیریت انبار دانلود پروژه طراحی یک سیستم انبارداری مدیریت انبار و طراحی یک سیستم انبارداری ساماندهی کالا در انبار…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خوش بینی 43 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خوش بینی 43 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری خوش بینی ادبیات نظری خوش بینی چارچوب نظری خوش بینی فصل دوم پایان نامه خوش بینی دانلود مبانی نظری خوش بینی پیشینه خوش بینی پیشینه تحقیق…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیاده سازی مدیریت دانش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیاده سازی مدیریت دانش مبانی نظری پیاده سازی مدیریت دانش دانلود مبانی نظری پیاده سازی مدیریت دانش پیشینه تحقیق پیاده سازی مدیریت دانش ادبیات نظری پیاده سازی مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه پیاده سازی…

پروپوزال بررسی تاثیر تعارضات زناشویی در سازگاری فرزندان

پروپوزال بررسی تاثیر تعارضات زناشویی در سازگاری فرزندان سازگاری فرزندان با والدین سازگاری والدین و فرزندان پروپوزال تعارض زناشویی پروپوزال در مورد تعارض زناشویی رابطه تعارضات زناشویی با سلامت روان تعارض زناشویی و رابطه والد و کودک رابطه تعارضات زناشویی…

عوامل انگیزشی کارکنان ستادی دانشگاه

عوامل انگیزشی کارکنان ستادی دانشگاه پایان نامه انگیزش پایان نامه انگیزش کارکنان عوامل انگیزشی کارکنان نظریه های محتوایی انگیزش نظریه های فرآیندی انگیزش پایان نامه عوامل موثر بر انگیزش کارکنان عوامل موثر در انگیزش کارکنان عوامل محتوایی موثر بر انگیزش…

ضرورت وجودی و مبانی متمایز تعزیرات شرعی و مجازات های بازدارنده

ضرورت وجودی و مبانی متمایز تعزیرات شرعی و مجازات های بازدارنده تعزیرات شرعی  مجازات های بازدارنده تعزیر در قانون مجازات اسلامی تعزیرات در قانون مجازات تعزیرات در قانون مجازات جدید 1392 تعزیرات و مجازات های بازدارنده مجازات های تعزیری و…

تاثیرات استراتژی مدیریت علمی روی اجرای سازمانی: یك مكمل برای بر پایه تئوری

تاثیرات استراتژی مدیریت علمی روی اجرای سازمانی: یك مكمل برای بر پایه تئوری تئوریهای مكمل استراتژیهای KM اجرای سازمانی استراتژی مدیریت علمی دانلود مقالات رشته مدیریت تاثیرات استراتژی مدیریت علمی روی اجرای سازمانی روابط بین استراتژیهای KM و اجرای سازمانی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی، دوره های یادگیری الکترونیکی رفتن به سایت اصلی

برنامه ریزی منابع سازمانی برای سیستم های اطلاعات مدیریت

برنامه ریزی منابع سازمانی برای سیستم های اطلاعات مدیریت یکپارچه سازی مهندسی مجدد برنامه ریزی منابع سازمانی سیستم های اطلاعات مدیریت Enterprise Resource Planning ERP سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه فایل خرید…

پاورپوینت آشنایی با مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار

پاورپوینت آشنایی با مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار دانلود پاورپوینت آشنایی با مفاهیم بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار طبقه بندی بازارهای مالی کارکردهای بازار مالی افزایش سرمایه اهداف افزایش سرمایه واسطه های مالی انواع مدل‌های شرکت‌های تأمین…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعارض زناشویی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعارض زناشویی مبانی نظری تعارض زناشویی فصل دوم پایان نامه تعارض زناشویی دانلود مبانی نظری تعارض زناشویی پیشینه تحقیق تعارض زناشویی پیشینه داخلی تعارض زناشویی پیشینه خارجی تعارض زناشویی پیشینه پژوهش تعارض زناشویی پیشینه تحقیق…

فصل دوم پایان نامه مهارت های اجتماعی

فصل دوم پایان نامه مهارت های اجتماعی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مهارت های اجتماعی مبانی نظری مهارت های اجتماعی پیشینه تحقیق مهارت های اجتماعی پیشینه داخلی مهارت های اجتماعی پیشینه خارجی مهارت های اجتماعی پیشینه پژوهش مهارت…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *