مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان 77 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان 77 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری تعهد سازمانی
تاریخچه تعهد سازمانی
پیشینه تحقیق تعهد سازمانی
پیشینه خارجی تعهد سازمانی
مبانی نظری تعهد سازمانی کارکنان
پیشینه تحقیق تعهد سازمانی کارکنان
فصل دوم پایان نامه تعهد سازمانی کارکنان
پیشینه داخلی و خارجی تعهد سازمانی کارکنان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی تعهد سازمانی کارکنان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری تعهد سازمانی کارکنان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق تعهد سازمانی کارکنان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

اندیشه تعهد موضوعی اصلی در نوشته های مدیریت است. این اندیشه یکی از ارزش های اساسی است که سازماندهی بر آن متکی است و کارکنان بر اساس ملاک تعهد، ارزشیابی  می شوند. اغلب پرسش هایی به عمل می آید،  از قبیل: آیا اضافه، کار خواهد کرد؟ آیا روزهای تعطیل بر سر کار خواهد آمد؟ آیا دیر می آید یا زود؟ اغلب مدیران اعتقاد دارند که این تعهد برای اثربخشی سازمان ضرورتی تام دارد (میچل، 1373).

 

 

تعهد سازمانی، عامل مهمی برای درک و فهم رفتار سازمانی و پیش-بینی کننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل آورده شده است. تعهد و پایبندی مانند رضایت، دو طرز تلقی نزدیک به هم هستند که به رفتارهای مهمی مانند جابه جایی و غیبت اثر می-گذارند. همچنین تعهد و پایبندی می تواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشند، کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند، نظم بیشتری در کار خود دارند، مدت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کار می کنند. مدیران باید تعهد و پایبندی کارکنان را به سازمان حفظ کنند و برای این امر باید بتواند با استفاده از مشارکت  کارکنان در تصمیم گیری و فراهم کردن سطح قابل قبولی از امنیت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند (مورهد، 1374).

 

 

 

هر استخدام حداقل از دیدگاه روانشناختی پیمان دو جانبه ای محسوب می شود، که طی آن مستخدم تعهد می کند قوانین سازمانی را رعایت کند، وظایف محوله را به دقت انجام دهد و در مقابل، مستخدم نیز انتظاراتی هرچند تلویحی از سازمان خود دارد، مانند برخوردار شدن از امکانات لازم برای ارضای نیازهای فردی از قبیل نیازهای فیزیولوژیک، نیاز به احترام، امنیت و غیره. اگر سازمان و کارکنان هر دو تعهدات خود را عمل کنند رضایت شغلی، انسجام سازمانی، وحدت در هدف، کارایی، اثربخشی و بهره وری سازمانی افزایش می یابد(بابایی،1380).

 

 

 

دلایل زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه چرا یک سازمان بایستی سطح تعهد سازمانی اعضایش را افزایش دهد (پورتر و استیرز ، 2001):

 

اولاً تعهد سازمانی مفهومی جدید بوده و به طور کلی با وابستگی و رضایت شغلی تفاوت دارد. برای مثال، پرستاران ممکن است کاری را که انجام می دهند دوست داشته باشند، ولی از بیمارستانی که در آن کار می کنند، ناراضی باشند که در آن صورت آنها  شغل های مشابهی را در محیط های مشابه دیگر جستجو خواهند کرد. یا بر عکس پیش خدمت-های رستوران ممکن است، احساس مثبتی از محیط کار خود داشته باشند، اما از نتظار کشیدن در سر میزها یا به طور کلی همان شغل-شان متنفر باشند ( گرینبرگ و بارون، 2000).

ثانیاً تحقیقات نشان داده است که تعهد سازمانی با پیامدهایی از قبیل رضایت شغلی (بتمن و استراسر ، 2004)، حضور (ماتیو و زاجاک ، 1995)، رفتار سازمانی فرا اجتماعی (چاتمن و اوریلی ، 1986) و عملکرد شغلی (آلن و می یر، 1993) رابطه مثبت و با تمایل به ترک شغل (استیرس و پورتر ، 1982) رابطه منفی دارد)شوان و همکاران ، 2003).

 

 

 

مفهوم سازی های اولیه از تعهد سازمانی

در فرهنگ لغت آکسفورد (1996) تعهد به معنای الزامی است که آزادی عمل را محدود می کند. تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی  به شیوه های متفاوت تعریف شده است. 

تعهد کردن در زبان فارسی به معنای «گردن گرفتن شرط و پیمان و خود را ملزم به انجام عملی دانستن» تعریف شده است.

معمولی ترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان در نظر می گیرند. بر اساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از سازمان می گیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در می آمیزد و از عضویت در آن لذت می برد (ساروقی، 1385).

صاحب نظران پس از بحث زیاد دربارۀ مفهوم سازی تعهد سازمانی به این نتیجه رسیده اند که در حال حاضر هیچ گونه اجماعی دربارۀ تعداد ابعاد تعهد سازمانی و چگونگی تأثیر آنها بر رفتار وجود ندارد (بارت و همکاران ، 1995).

 

 

 

به رغم فقدان اجماع در تعریف و مفهوم سازی تعهد سازمانی می توان دو زمینۀ نظری را در ادبیات موجود ردیابی نمود. نخست، تعهد سازمانی را می توان واجد دو بعد نگرشی و رفتاری دانست. هم چنین این پرسش مطرح است که آیا تعهد سازمانی سازه ای واحد به شمار می رود که متعلق آن سازمان مشخصی است، یا این که این مفهوم شامل تعهدی چندگانه است نظیر تعهد به شغل یا حرفه، تعهد به مشتریان یا ارباب رجوع، تعهد به مدیر و همکاران شغلی، تعهد به خود و تعهد به سازمان؟ (روبرت و همکاران ، 1999).

 

 

 

 

معمولی ترین شیوه در تعریف تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی نگرش به کل سازمانی(نه شغل) که فرد در آن مشغول به کار است در نظر بگیریم. در این تعریف، تعهد سازمانی نوعی وابستگی عاطفی به سازمان به شمار می رود. فردی که به شدت به سازمان محل کارش متعهد است، هویت خود را از سازمان می گیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در می آمیزد و از عضویت در آن لذت می برد. برای نمونه، چاتمن و اورایلی تعهد سازمانی را به معنای حمایت و پیوستگی عاطفی با اهداف و ارزش های یک سازمان به دلیل خودِ سازمان و دور از ارزش های ابزاری آن (وسیله ای برای دستیابی به اهداف دیگر) تعریف می کنند. شلدون تعهد سازمانی را نگرش یا جهت-گیری می داند که هویت فرد را به سازمان مرتبط یا وابسته می کند. بوکانان تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی و تعصب آمیز به ارزش ها و اهداف سازمان می داند (اسماعیلی، 1380).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم:

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش  تعهد سازمانی کارکنان 13

 

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش  تعهد سازمانی کارکنان

تعهد سازمانی کارکنان 48

مقدمه48

مفهوم سازی های اولیه از تعهد سازمانی 49

تعاریف تعهد سازمانی50

تعهد سازمانی در ایران56

مدل های تعهد سازمانی62

نتایج مثبت و منفی تعهد سازمانی68

علل تعهد سازمانی74

پیشینه تحقیق78

نتیجه گیری و ارائه مدل مفهومی81

 پیشینه پژوهش  تعهد سازمانی کارکنان

2-2-1- تحقیقات داخلی

2-2-2- تحقیقات خارجی

2-3- چارچوب مفهومی تحقیق

2-4- جمع بندی

منابع و مأخذ

6-1- منابع فارسی

6-2- منابع انگلیسی

 

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اختلالات خوردن

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه اختلالات خوردن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلالات خوردن مبانی نظری اختلالات خوردن پیشینه تحقیق اختلالات خوردن پیشینه داخلی اختلالات خوردن پیشینه خارجی اختلالات خوردن پیشینه پژوهش اختلالات خوردن پیشینه نظری…

تشریح مفهوم رضایت مشتری و شاخص های آن در سطح بین المللی

تشریح مفهوم رضایت مشتری و شاخص های آن در سطح بین المللی مفهوم رضایت مشتری اندازه گیری رضایت مشتری روشهای اندازه گیری رضایت مشتری مدل های اندازه گیری رضایت مشتری شاخص رضایت مشتری csi شاخص های رضایت مشتری تعریف عملیاتی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعمیم برند 56 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعمیم برند 56 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری برند پیشینه تحقیق برند فصل دوم پایان نامه برند مبانی نظری تعمیم برند پیشینه تحقیق تعمیم برند پیشینه داخلی تعمیم برند پیشینه خارجی تعمیم برند پیشینه…

جایگاه مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی در قوانین ، وحدت رویه و نظریه مشورتی

جایگاه مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی در قوانین ، وحدت رویه و نظریه مشورتی محرومیت از حقوق اجتماعی مجازات های محرومیت از حقوق اجتماعی محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون جدید محرومیت از حقوق اجتماعی در حقوق جزای ایران محرومیت…

پاورپوینت فصل دوم کتاب سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز تألیف ریچارد اسکات ترجمه دکتر حسن ميرزائي اهرنجاني

پاورپوینت فصل دوم کتاب سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز تألیف ریچارد اسکات ترجمه دکتر حسن ميرزائي اهرنجاني کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل دوم کتاب سازمانها: سیستمهای عقلایی، طبیعی و باز ریچارد اسکات ترجمه دکتر حسن ميرزائي اهرنجاني با موضوع…

نقد دلايل نظريه لزوم قطعى ثمن و ارائه علل نظريه كفايت قابليت تعيين ثمن

نقد دلايل نظريه لزوم قطعى ثمن و ارائه علل نظريه كفايت قابليت تعيين ثمن ثمن در عقد بیع عقد بیع با ثمن شناور پایان نامه بیع با ثمن شناور عدم تعیین ثمن در بیع اعتبار بیع با ثمن شناور اعتبار…

مقاله کارت امتیازی متوازن؛ سیستم جامع مدیریت و ارزیابی استراتژی

مقاله کارت امتیازی متوازن؛ سیستم جامع مدیریت و ارزیابی استراتژی BSC ارزیابی متوازن Balanced Score Card مدل ارزیابی متوازن کارت امتیازی متوازن دانلود مقاله کارت امتیازی متوازن؛ سیستم جامع مدیریت و ارزیابی استراتژی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری…

پاورپوینت نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان

پاورپوینت نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان پاورپوینت، بازی، رشد، خلاقیت، رفتن به سایت اصلی مقدمه: اکنون، ثابت شده است که تعلیم‌وتربیت کودکان (پداگوژی) به مجموعه‌ای از پندواندرزهای خشک‌وخالی و یا نظرات پراکنده و ناهمگون گفته نمی‌شود؛ بلکه به عنوان…

ارزیابی رابطه تیپ های شخصیتی و سبکهای مدیریتی

ارزیابی رابطه تیپ های شخصیتی و سبکهای مدیریتی سبکهای مدیریت تیپ‌های شخصیتی سبک های مدیریت لیکرت سبک مدیریت مشارکتی پایان نامه تیپ‌های شخصیتی پایان نامه سبک های مدیریت لیکرت پایان نامه سبک مدیریت مشارکتی ارتباط بین تیپ‌های شخصیتی و سبک…

اثر شمع فداشونده با حضور شکاف و طوق در کاهش عمق آبشستگی موضعی پایه پل

اثر شمع فداشونده با حضور شکاف و طوق در کاهش عمق آبشستگی موضعی پایه پل بررسی آبشستگی موضعی اطراف پایه پل کاهش عمق آبشستگی موضعی پایه پل روشهای کاهش آبشستگی پایه پل روشهایی نوین کاهش آبشستگی کاهش عمق آبشستگی موضعی…

عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد

عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد مدیریت دانش مدیریت دانش در دانشگاه آزاد استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش مقاله استقرار مدیریت…

ارزیابی ارتباط الگوهای فرزند پروری با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

ارزیابی ارتباط الگوهای فرزند پروری با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایان نامه ﻣﻜﺘﺐ ﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪ ﭘﺮوری ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ پایان نامه الگوهای فرزند پروری راﺑﻄﻪ ﻣﻜﺘﺐ ﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪ ﭘﺮوری ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻜﺘﺐ ﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪ…

مبانی نظری رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان

مبانی نظری رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان مبانی نظری خودکارآمدی تحصیلی دانلود مبانی نظری خودکارآمدی مبانی نظری اهمال کاری مبانی نظری اهمال کاری تحصیلی مبانی نظری تاثیر خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی اهمال کاری تحصیلی در…

بررسی شیوه مدیریت مدیران و روسا در سازمان و ارائه پیشنهاد شیوه رهبری مناسب

بررسی شیوه مدیریت مدیران و روسا در سازمان و ارائه پیشنهاد شیوه رهبری مناسب سبک رهبری سبک رهبری مدیران شاخص های عملکردی ارائه پیشنهاد شیوه رهبری مناسب در سازمان رابطه سبک های رهبری مدیران با شاخص های عملکرد شیوه مدیریت…

پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي ( فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان)

پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي ( فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان) پاورپوینت فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان پاورپوینت فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان با عنوان عناصر سيستم‌ اطلاعاتي پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي پاورپوینت فصل 3…

بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده ها در شاخصهای اقتصادی نیروگاههای برق آبی

بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده ها در شاخصهای اقتصادی نیروگاههای برق آبی ارزیابی اقتصادی نیروگاه برق آبی هزینه اجتماعی آلاینده ها روش تبدیل تعدیل شده بررسی تاثیر اعمال هزینه اجتماعی آلاینده ها در شاخصهای اقتصادی نیروگاههای برق آبی دانلود…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد پرخاشگری 52 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد پرخاشگری 52 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه پرخاشگری مبانی نظری پرخاشگری پیشینه تحقیق پرخاشگری پیشینه داخلی پرخاشگری پیشینه خارجی پرخاشگری پیشینه پژوهش پرخاشگری چارچوب نظری پرخاشگری تحقیقات انجام شده در…

روش های اجرایی ساختمان سازی

روش های اجرایی ساختمان سازی تایلت آپ پانل های پوما صنعتی سازی ساختمان در ایران دانلود مقاله تکنیکهای نوین در ساختمان سازی دانلود مقالات رشته عمران دانلود مقالات عمران دانلود مقالات مهندسی عمران دانلود مقاله روش های اجرایی ساختمان سازی…

تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران

تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران پایان نامه پیاده سازی مدیریت دانش پیاده سازی سیستم مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در صنعت فرش نقش پیاده سازی مدیریت دانش در افزایش صادرات تاثیر مولفه‌های مدیریت دانش بر صادرات…

پاورپوینت نظرية پيوندگرايي در یادگیری

پاورپوینت نظرية پيوندگرايي در یادگیری کلمات کلیدی : پاورپوینت نظرية پيوندگرايي در یادگیری نظرية پيوندگرايي در یادگیری تحقیق نظرية پيوندگرايي در یادگیری پاورپوینت تجربه‏گرايى‏ قانونهاى نظريه پيوندگرايى‏ كاربرد آموزشى نظريه پيوندگرايى‏ اهميت‏گيرايى اهميت آمادگي اهميت تمرين نقش گسترش اثر نقش…

بررسی چگونگی کارکرد دستگاه عابر بانک

بررسی چگونگی کارکرد دستگاه عابر بانک دانلود پایان نامه ATM دانلود پایان نامه خود پرداز دانلود پایان نامه عابر بانک دستگاه POS کارت عابر بانک دستگاههای خود پرداز سیستم پرداخت الکترونیک بررسی چگونگی کارکرد دستگاه عابر بانک نحوه عملکرد دستگاههای…

تاثیر تغییر اجباری حسابداری بر اندازه گیری

تاثیر تغییر اجباری حسابداری بر اندازه گیری حاكمیت شركت سرقفلی انتقالی تغییرات اجباری حسابداری حسابداری برای سرقفلی كاهش یا نقصان در سرقفلی تغییرات اجباری حسابداری و تشخیص سهم متعارفی آن مقاله تشخیص سهم متعارفی تغییرات اجباری حسابداری رفتن به سایت…

پاورپوینت استراتژی های ورود به بازار بین الملل

پاورپوینت استراتژی های ورود به بازار بین الملل کلمات کلیدی : پاورپوینت استراتژی های ورود به بازار بین الملل استراتژی های ورود به بازار بین الملل بازاریابی خارجی تفاوت بازاریابی داخلی و خارجی اهمیت بازاریابی بین الملل مهمترین سوالات هنگام…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی مبتنی بر آموزه های اسلامی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی مبتنی بر آموزه های اسلامی کلمات کلیدی : مبانی نظری سلامت اجتماعی پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی پیشینه پژوهش سلامت اجتماعی پیشینه نظری سلامت اجتماعی فصل دوم پایان نامه سلامت اجتماعی مبانی نظری سلامت…

كاربرد سیستم های استدلال عصبی - فازی در رتبه بندی اعتباری مشتریان حقوقی بانك ها

كاربرد سیستم های استدلال عصبی - فازی در رتبه بندی اعتباری مشتریان حقوقی بانك ها ریسک اعتباری رتبه بندی اعتباری مشتریان رتبه بندی مشتریان حقوقی بانک ها سیستم های استدلال عصبی فازی كاربرد سیستم های استدلال عصبی فازی در رتبه…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *