تلفیق علم و فناوری در برنامه درسی با تاکید بر دوره ابتدایی

تلفیق علم و فناوری در برنامه درسی با تاکید بر دوره ابتدایی

برنامه درسی تلفیقی
الگوی برنامه درسی تلفیقی
الگوهای تلفیق برنامه درسی
برنامه درسی تلفیق در ایران
تلفیق برنامه درسی
تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی
تلفیق برنامه درسی در دوره ابتدایی
تلفیق علم و تکنولوژی در دوره ابتدایی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی

تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی

 

 

 

 

چکیده

یکی از موضوعاتی که در نظام آموزشی باید بدان پرداخت، آموزش است. آموزش از ترکیب چهار نظام که در تعامل با یکدیگرند، به وجود آمده است. این چهار نظام عبارتند از تدریس، یادگیری، ساختار و برنامه درسی. برنامه درسی طرحی برای عمل است که ساختار را هدایت می­کند. موضوع دیگر، جایگاه دانش و چگونگی تبدیل آن به ماده درسی است. در تعلیم و تربیت پست مدرن، دانش به خودی خود هدف نیست، بلکه هدف، “گفتمان سازنده دانش” است به همین جهت در کلاس درس، تمرکز بر ساختن دانش، فهم، همکاری و مشارکت است. نظام آموزشی کشور­ها به منظور تربیت فراگیرانی مستقل، منعطف، خلاق و دارای تفکر انتقادی لازم است در حوزه اهداف، محتوا، وسایل، روش­ها و نیز فرصت‌ها و فعالیت­های تربیتی تجدیدنظر به عمل آورند. از دیرباز طراحی برنامه درسی و ارائه موضوعات به شکل­های مختلف صورت گرفته است. 

 

در آغاز قرن بیستم متفکران تعلیم و تربیت در مسیر تلفیق برنامه درسی گام نهادند؛ اما روند مسلط در این قرن مبتنی بر رویکرد تک­رشته­ای، تکثر دروس و برنامه درسی رشته­محور بوده است. تلفیق به معنای سازگار کردن و باهم آمدن است و با تخصصی شدن و جداسازی موضوعات درسی مغایرت دارد. تلفیق، مبتنی بر نگرش کل­نگر است که سعی دارد آموزش را با زندگی روزمره فراگیر مرتبط سازد. هدف از این پژوهش، تبیین برنامه درسی تلفیقی، بیان انواع آن و چگونگی تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی است. روش بکار گرفته شده، روش تحلیلی- استنتاجی است. بدین منظور پس از تبیین برنامه درسی و توضیح درباره تلفیق، به نمونه­هایی از تلفیق در حوزه محتوا مانند تلفیق موضوعات و دانش بنیادین، تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمام حوزه­های دانش، اشاره شده است. بر اساس مطالعات و تحلیل­های انجام شده می­توان نتیجه گرفت که: با تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی به­طور عام و در دوره ابتدایی به­طور خاص، میزان یادگیری و تسلط دانش­آموز بر محتوای سازماندهی شده افزایش می­یابد و دانش­آموز بهتر می­تواند مطالب آموخته شده را در زندگی واقعی بکار گیرد.

 

 

 

 

کلیدواژگان

تلفیق

دوره ابتدایی

برنامه درسی

برنامه درسی تلفیقی

تلفیق علم- تکنولوژی

 

 

 

 

مقدمه

آموزش، از ترکیب چهار نظام که در تعامل با یکدیگرند، به وجود آمده است. این چهار نظام عبارتند از تدریس، یادگیری، ساختار و برنامه درسی. ساختار زمینه­ای برای عمل است که آموزش رسمی و اعمالی را که منجر به یادگیری است، منعکس می­سازد. برنامه درسی طرحی برای عمل و به عبارت دیگر، طرحی برای تعلیم و تربیت شاگردان است که ساختار را هدایت می کند (زایس[1]، 1976؛ 10). به علاوه حل مسائل غامض تربیتی تنها به وسیله طراحی تربیتی ممکن می­باشد (کومبز[2]، 1970؛ 12). نظام‌های آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری بسته به فلسفه حاکم بر تعلیم و تربیت و نظریه­ای که در باب معرفت و انسان دارند، برای معلم نقشی خاص قائلند. اگر ذهن انسان را لوح سفیدی بدانیم که باید معلومات بدان منتقل گردد؛ در این صورت، وظیفه معلم انتقال دانش و معلومات است؛ اما اگر بر این باور باشیم که ذهن دانش­آموز دارای ساختاری است که با فراهم کردن مقدمات، می­تواند خود، به خلق دانش بپردازد؛ در این صورت معلم نقش راهنما و تسهیل­کننده را دارد. او کسی است که به شاگرد کمک می‌کند تا خود به فهم مطالب نائل شده و به خلق دانش بپردازد (وستکات[3]و کنزال[4]، 1991؛ 87). این در حالی است که به قول پائولو فریره[5] (1998؛ 53)، تعلیم و تربیت کنونی بانکداری است. شاگرد بیمارگونه به دریافت، حفظ و تکرار مطالب می­پردازد، در صورتی که معرفت از طریق نوآوری و خلق مجدد حاصل می­شود.

 

آیزنر[6] (1994) دو سنت را بر تعلیم و تربیت مدرن موثر می­داند، یکی صنعت و دیگری آموزش نظامی. در نظام صنعتی، هدف رسیدن به بازده معین و همسان است. در آموزش نظامی، هدف تربیت افرادی تابع و مطیع، با رفتاری مشخص، قابل کنترل و قابل پیش‌بینی است. طبق اصول مدیریت تیلور که در سال­های 1925- 1903 بر تعلیم و تربیت امریکا تاثیرگذار بوده است، می­توان جامعه را کارفرما، معلم را کارگر و شاگرد را به منزله تولید مدرسه در نظر آورد. طبق این نگرش، شاگردان باید بر اساس اهداف از پیش تعیین شده تربیت شوند و در زمینه­ای خاص، تخصص یابند تا بتوانند چرخ­های جامعه صنعتی را به گردش درآورند. در عصر حاضر، تحولات عظیم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، وظایف نظام­های آموزشی را دشوار ساخته است؛ زیرا نظام­های آموزشی باید به تربیت فراگیرانی منعطف، خلاق، متفکر بویژه دارای تفکر انتقادی و قوه تشخیص همت گمارند تا اولا بتوانند خود را با تغییرات سریع در حوزه علم و فناوری منطبق ساخته، ثانیا آن را نقد نمایند.

 

موضوع دیگر، ماهیت دانش و چگونگی تبدیل آن به ماده درسی است. بحث درباره ماهیت معرفت بطور مشخص با حوزه برنامه درسی در ارتباط است. از این رو، تعلیم و تربیت بر محور نظریه معرفت و یادگیری استوار است (زایس، 1976؛ 15-13). هر ایده درباره برنامه درسی، منوط به نظریه معرفتی است که آن را حمایت می کند (کلی، 1989؛ 46).

در تعلیم و تربیت پست­مدرن دانش به خودی خود هدف نیست؛ بلکه هدف، “گفتمان سازنده دانش”، مدیریت دانش، فراهم کردن زمینه اشتراک دانش، مبادله و به­کار بستن آن در عمل است (فرمهینی فراهانی، 1383). در کلاس درس، گفتمان سازنده دانش به منظور ساختن دانش و نه به قصد اثبات آن انجام می­شود. در این نوع گفتمان، تمرکز بر فهم، همکاری و مشارکت است. روند مسلط در قرن بیست مبتنی بر تخصصی شدن و رویکرد تک­رشته­ای، تکثر دروس و برنامه درسی رشته­محور و ارائه موضوعات به صورت جدای از یکدیگر بوده است. در حالی که این نحوه ارائه محتوا نمی­تواند فراگیر را در دستیابی به نظری جامع نسبت به امور، پدیده­ها و رویدادها مدد رساند. برای نیل به نظری کل­نگر، برنامه درسی تلفیقی کارگشاست. تلفیق به معنی سازگار کردن و باهم آمدن است و با جداسازی موضوعات درسی مغایرت دارد. تلفیق برنامه درسی مبتنی بر نگرش جامع و کل­نگر است که ضمن آن تلاش می­شود تا آموزش با زندگی روزمره فراگیران مرتبط گردد. هدف از این مقاله، تبیین و توصیف برنامه درسی، محتوای برنامه درسی، مفهوم تلفیق و معرفی انواع آن به عنوان مقدمه جهت توضیح و تبیین چگونگی تلفیق علم و تکنولوژی بطور عام در برنامه درسی و بطور خاص در دوره ابتدایی است که با شیوه توصیفی- تحلیلی بدان پرداخته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده

کلمات کلیدی

مقدمه

پیشینه نظری پژوهش

طراحی برنامه­ درسی و ارائه­ موضوعات به شکل­های مختلف 

جدول 1-  رویکرد­های طراحی برنامه درسی (پیغامی، 1387).

درآمدی بر تلفیق علم و تکنولوژی

تلفیق علم و تکنولوژی

اصول مطالعات علمی و تکنولوژیکی:

تلفیق علم و تکنولوژی در مقطع ابتدائی

جدول ­ 2-  سازماندهی محتوای درس علوم برای پایه­های اول تا پنجم ابتدایی (آیلن، 2000؛ 113).

بحث و نتیجه‌گیری

منابع

 

 

 

 

 

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تبلیغات تجاری

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تبلیغات تجاری مبانی نظری تبلیغات تجاری دانلود مبانی نظری تبلیغات تجاری پیشینه تبلیغات تجاری پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری ادبیات نظری تبلیغات تجاری فصل دوم پایان نامه تبلیغات تجاری مبانی نظری و پیشینه تحقیق تبلیغات تجاری…

پاورپوینت تاريخ فرآيند توسعه

پاورپوینت تاريخ فرآيند توسعه کلمات کلیدی : پاورپوینت تاريخ فرآيند توسعه تاريخ فرآيند توسعه تقسیم‌بندی سه‌گانه اعصار پیشاتاریخ رنسانس توسعه بین‌المللی کشور صنعتی انقلاب صنعتی انقلاب کشاورزی مراحل تکامل صنعتی مراحل پيشرفت اجتماعي و اقتصادي كشورهاي توسعه يافته صنعتي رفتن…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش آزمون

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش آزمون کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه آزمون مبانی نظری آزمون پیشینه تحقیق آزمون پیشینه داخلی آزمون پیشینه خارجی آزمون پیشینه پژوهش آزمون پیشینه نظری آزمون ادبیات نظری آزمون چارچوب نظری آزمون رفتن به…

بررسی انواع سازگاری در روانشناسی و تشریح دیدگاههای نظری درباره سازگاری

بررسی انواع سازگاری در روانشناسی و تشریح دیدگاههای نظری درباره سازگاری کلمات کلیدی : انواع سازگاری در روانشناسی تعریف مفهومی سازگاری اجتماعی تعریف عملیاتی سازگاری اجتماعی دیدگاههای نظری درباره سازگاری عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی…

رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک با‌ استفاده از شبکه عصبی با اتصالات جانبی

رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک با‌ استفاده از شبکه عصبی با اتصالات جانبی ریسک اعتباری نسبتهای مالی رتبه‌بندی اعتباری ریشه میانگین مربعات خطا شبکه عصبی با اتصالات جانبی دانلود مقالات كارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک با‌ استفاده…

نظریه ها و کارکردهای مختلف سلامت عمومی و بررسی رابطه آن با حمایت اجتماعی

نظریه ها و کارکردهای مختلف سلامت عمومی و بررسی رابطه آن با حمایت اجتماعی کلمات کلیدی : ابعاد حمایت اجتماعی نظریه های حمایت اجتماعی مدل های حمایت اجتماعی نظریه های سلامت عمومی کارکردهای مختلف سلامت عمومی حمایت اجتماعی و سلامت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عدالت در سازمان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عدالت در سازمان مبانی نظری عدالت در سازمان ادبیات نظری عدالت در سازمان چارچوب نظری عدالت در سازمان فصل دوم پایان نامه عدالت در سازمان دانلود مبانی نظری عدالت در سازمان پیشینه عدالت در سازمان…

مقاله رشته علوم سیاسی با عنوان مجلس شورای اسلامی

مقاله رشته علوم سیاسی با عنوان مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس پیشینه مجلس در ایران مجلس شورای اسلامی دانلود مقاله رشته علوم سیاسی با عنوان مجلس شورای اسلامی تعریف مجلس شورای اسلامی وظایف و اختیارات و محدودیت‌های مجلس شرایط داوطلبین…

پاورپوینت مديريت خودشيفته

پاورپوینت مديريت خودشيفته پاورپوینت مديريت خودشيفته مديريت خودشيفته تحقیق مديريت خودشيفته مديريت خودشيفتگی خودشیفته نارسيسم خودشيفتگي(خودايده آلي ،Narcissus Super Ego) صفات مديران خودشيفته اثرات صفت خودشيفتگي مديردرسازمان راه حلهاي غلبه بر نارسيسم رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت با موضوع…

تاریخچه قاچاق انسان و بررسی عوامل آن

تاریخچه قاچاق انسان و بررسی عوامل آن پایان نامه قاچاق انسان پیشینه تاریخی پدیده قاچاق انسان عوامل قاچاق انسان مقایسه قاچاق انسان و قاچاق مهاجران تاریخچه قاچاق انسان دانلود پایان نامه عوامل قاچاق انسان دانلود پایان نامه پیشینه قاچاق انسان…

پاورپوینت فصل اول کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع مدیریت منابع انسانی

پاورپوینت فصل اول کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع مدیریت منابع انسانی کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل اول کتاب مبانی مدیریت منابع انسانی تألیف گری دسلر ترجمه پارسائیان و اعرابی با موضوع…

پاورپوینت حسابداری و فرآیند سیاسی

پاورپوینت حسابداری و فرآیند سیاسی کلمات کلیدی : پاورپوینت حسابداری و فرآیند سیاسی حسابداری و فرآیند سیاسی مقایسه فرآیند‌های سیاسی و بازار تاثیر فرآیند‌های سیاسی بر روش‌های حسابداری فرضیه اندازه نظریه های قاعده گذاری در فرآیند سیاسی تئوري منافع عمومي…

گزارش کارآموزی رشته مدیریت و روانشناسی با عنوان بررسی استرس و رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس خودرو

گزارش کارآموزی رشته مدیریت و روانشناسی با عنوان بررسی استرس و رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس خودرو استرس کارکنان رضایت شغلی کارکنان استرس کارکنان شرکت پارس خودرو رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس خودرو بررسی استرس و رضایت شغلی کارکنان شرکت…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اشتراک دانش

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اشتراک دانش کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اشتراک دانش مبانی نظری اشتراک دانش پیشینه تحقیق اشتراک دانش پیشینه داخلی اشتراک دانش پیشینه خارجی اشتراک دانش پیشینه پژوهش اشتراک دانش پیشینه نظری…

بررسی فقهی و حقوقی ثمن شناور در قراردادهای پیش فروش  و ارائه راهکارها

بررسی فقهی و حقوقی ثمن شناور در قراردادهای پیش فروش  و ارائه راهکارها تحقیق ثمن شناور بررسی فقهی ثمن شناور بررسی حقوقی ثمن شناور اهمیت قراردادهای پیش فروش اموال اعتبار قراردادهای پیش فروش اموال بررسی فقهی و حقوقی ثمن شناور…

بهینه سازی پارامترهای موثر در بهره برداری به روش فرازآوری با گاز در یکی از میادین نفتی خلیج فارس

بهینه سازی پارامترهای موثر در بهره برداری به روش فرازآوری با گاز در یکی از میادین نفتی خلیج فارس خیزش گازی فرازآوری با گاز فرازآوری مصنوعی فرازآوری مصنوعی نفت بهینه سازی سیستم فرازآوری با گاز افزایش تولید نفت به روش…

مبانی نظری بررسی رابطه اخلاق ترافیک شهروندی و عدم رعایت قوانین رانندگی

مبانی نظری بررسی رابطه اخلاق ترافیک شهروندی و عدم رعایت قوانین رانندگی اخلاق شهروندی اخلاق ترافیک شهروندی مبانی نظری میزان تخلفات رانندگی مبانی نظری اخلاق شهروندی مبانی نظری اخلاق ترافیک شهروندی اخلاق ترافیك شهروندان اخلاق ترافیك شهروندی در بین رانندگان…

جزوه حقوق تجارت 3

جزوه حقوق تجارت 3 کلمات کلیدی : جزوه حقوق تجارت 3 رفتن به سایت اصلی جزوه حقوق تجارت 3 اسناد تجاری - برات، سفته ، چک دکتر فخاری 83 صفحه pdf منظم و با فهرست مناسب مطالعه و آمادگی امتحان

بررسی نحوه مجازات ارتکاب جرم زنان در حقوق کیفری

بررسی نحوه مجازات ارتکاب جرم زنان در حقوق کیفری حقوق زن حقوق مرد نحوه مجازات زنان در حقوق کیفری ارتکاب جرم زنان بررسی نحوه مجازات ارتکاب جرم زنان در حقوق کیفری حمایتهای اسلام از زنان قوانین مدنی ایران در مورد…

مبانی نظری ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

مبانی نظری ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی کلمات کلیدی : مبانی نظری ادبیات کودک بررسی تاریخی ادبیات کودک مبانی نظری ادبیات کودک و نوجوان ادبیات کودک در ادبیات معاصر عربی بررسی تاریخی ادبیات…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک 55 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت عابر بانک 55 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه کارت عابر بانک مبانی نظری کارت عابر بانک پیشینه تحقیق کارت عابر بانک پیشینه داخلی کارت عابر بانک پیشینه خارجی کارت عابر بانک…

پرسشنامه بررسی نقش رضایت مشتری در روابط میان ارزش ویژه برند و وفاداری مشتری

پرسشنامه بررسی نقش رضایت مشتری در روابط میان ارزش ویژه برند و وفاداری مشتری پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند آکر پرسشنامه ارزش ویژه برند مدل آکر پرسشنامه استاندارد ارزش ویژه برند…

پروپوزال تخصیص منابع در رایانش ابری با الگوریتم ژنتیک و شبکه عصبی

پروپوزال تخصیص منابع در رایانش ابری با الگوریتم ژنتیک و شبکه عصبی تخصیص منابع در ابر تخصیص منابع در محاسبات ابری روش های تخصیص منابع در رایانش ابری پروپوزال تخصیص منابع در رایانش ابری پروپوزال انتخاب منابع و زمانبندی در…

حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک و نقش آن در مدیریت ریسک بنگاه

حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک و نقش آن در مدیریت ریسک بنگاه مدیریت ریسک حسابرسی داخلی مدیریت ریسک بنگاه حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک دانلود مقالات رشته حسابداری دانلود مقالات حسابداری خرید مقالات حسابداری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری…

پروپوزال بررسی ابعاد 5 گانه سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش پرورش

پروپوزال بررسی ابعاد 5 گانه سازمان یادگیرنده در سازمان آموزش پرورش ابعاد سازمان یادگیرنده مولفه های سازمان یادگیرنده مولفه های استراتژیک سازمان یادگیرنده سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش پروپوزال سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش سازمان یادگیرنده رویکردی نو…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *